لاستیک چاپ افست
اغلب لاستیک چاپ افست از چهار لایه کتان بافته شده اند که با چسب لاستیکی مخصوص به یکدیگر چسبیده شده و سپس سطح آنها با ترکیبی از لاستیک، روکش شده است. ضخامت این روکش لاستیکی سهتا پنچ دهم میلیمتر و ضخامت کلی لاستیک در حدود یک و نیم میلیمتر است. ضخامت لاستیک باید در سراسر سطح آن یکنواخت باشد. تغییرات ضخامت لاستیک نباید از یک دهممیلیمتر بیشتر باشد. در غیر این صورت کیفیت کار کاهش پیدا می کند.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، به منظور روی هم خوردن رنگها در چاپ چند رنگ به علت کش آمدن کاغذ در حین چاپ چند رنگ، تغییرات جزئی در زیربندی لاستیک لازم است، اما اگر اضافه زیرسازی لاستیک با بیش از حدود یک دهممیلیمتر باشد، نتیجه آن لرزش تصویر و درشت شدن ترام ها خواهد بود.
لابه لای لاستیک های بادی هوا وجود دارد. به این ترتیب لاستیک، در موقع تماس با زینک قابلیت فشرده شدن و برگشت به شکل اولیه را دارد و برعکس لاستیک های معمولی که در موقع تماس با زینک برآمده شده و شکم می دهند، از کارآیی خوبی برخوردار است. لاستیک معمولی قابلیت جا به جایی دارد ولی کاملا به شکل اولیه خود برنمی گردد. ساختمان لاستیک بادی به شکلی است که آن را در مقابل فشار و تخریب مقاوم می کند، با وجود اینکه لاستیک های بادی عملکرد بهتری نسبت به لاستیک های معمولی دارند، فشار اضافی و زیربندی زیاد آن باعث درشت شدن ترام ها می شود.
لاستیک به دور سیلندر بسته شده و تحت کشش مشخصی قرار می گیرد تا از سُر خوردن آن از روی سیلندر که در نتیجه فشار رخ می دهد، جلوگیری شود. از آنجایی که بستن لاستیک با دست انجام می شود، میزان کردن کشش آن با دقت ممکن نیست. کشش لاستیک به دور سیلندر، بین دو تا سه ونیم دهمنیوتن در هر سانتیمتر متغیر است و این میزان به نوع لاستیک و ماشین چاپ بستگی دارد.
استفاده از آچار مدرج به منظور تنظیم دقیق کشش برای سفت کردن و کشش یکنواخت لاستیک بسیار مهم است. به خصوص در ماشین های چاپ چند رنگ که تمام لاستیک ها باید بطور یکنواخت و با فشار مساوی بسته شوند. متاسفانه در کشور ما تنظیم کششی، حدسی و بر اساس تجربه ماشینچی انجام می شود.
در موقع نصب لاستیک نو، کشش آن به دور سیلندر و تاثیر کشیده شدن آن بوسیله فشار چاپ، ممکن است باعث کشیدگی و شل شدن لاستیک شود و در حین چاپ بایستی چند بار لاستیک را سفت کرد.
فشار ناشی از چاپ در چند هزار گردش اول، باعث کاهش ضخامت لاستیک نو می شود. اگر ضخامت لاستیک را با یک میکرومتر دقیق اندازه گیری کنید و مقدار زیر لاستیک نیز به صورتی به آن اضافه شود که به اندازه یک دهم میلیمتر، فشار چاپ را زیاد کند، ممکن است پس از چند صد برگ چاپ، باز متوجه کمبود فشار چاپ شوید. کنترل ضخامت لاستیک به وسیله بوسیله میکرومتر مخصوص، ممکن است نشان دهد که ضخامت لاستیک پنج دهممیلیمتر کم شده و نیاز به زیر لاستیکی اضافی برای چاپ صحیح وجود دارد.
در ابتدا روکش لاستیک از لاستیک طبیعی ساته میشد، اما حالا این روکش از لاستیک مصنوعی است که چربی کمتری را جذب می کند و بنابراین مقاومت بیشتری را در مقابل برآمدگی، باد کردن، چسبندگی و شیشه ای شدن نشان می دهد.
چسبندگی سطح لاستیک همیشه به عنوان یک مشکل مطرح بوده است. کاهش قدرت جداسازی کاغذ از لاستیک را اغلب به عنوان یک مشکل شیمیایی و یا به علت ویژگی سطح لاستیک بررسی می کنند.
شیشه ای شدن سطح لاستیک بطور معمول علت خشک شدن مرکب، صمغ، جذب چربی و دیگر مواد خشک کننده، در حین کار بوجود می آید. که اغلب باعث تخت شدن روکش لاستیکی و کاهش قدرت ارتجاعی آن و در نتیجه کاهش قدرت دریافت مرکب توسط لاستیک می شود. مواد شیمیایی قوی نیز می توانند لایه پلاستیکی سطح لاستیک را از بین برده و آن را سفت و سخت کنند. قدرت انتقال مرکب در یک لاستیک خشک و شیشه ای شده، بسیار ضعیف است.
ساییدن لاستیک با یک قطعه اسکاچ و پاک کردن آن با محلول های مناسب می تواند کیفیت چاپ را تامین کند. به هر حال سطح لاستیک چاپ افست باید نرم، لطیف و پُرزدار باشد. شست و شوی دقیق لاستیک می تواند از ایجاد بسیاری از مشکلات جلوگیری کند. اگر مواد پاک کننده لاستیک خیلی قوی باشند، باعث باد کردن لاستیک می شوند و اگر مواد شیمیایی مصرفی ضعیف باشند، توان پاک کردن مرکب و تمیز کردن کامل لاستیک را نخواهند داشت.
چاپ افست در فرآیند چاپ سررسید برای چاپ لت های گلاسه تبلیغاتی، چاپ جلد اختصاصی و چاپ صفحات داخلی سررسید کاربرد دارد.
منبع خبر لاستیک چاپ افست : پاپنا