چاپ سررسید تبلیغاتی

انواع چاپ سررسید تبلیغاتی:

الف) انواع چاپ روی جلد سررسید:

1- طلاکوب: به طور معمول با استفاده از نوارهای نازک طلایی و نقره ای رنگ؛ متن، لوگو و موارد دلخواه مشتری بر روی جلد سررسید حک یا به اصطلاح کوبیده می شود (طلاکوب و نقره کوب). طلاکوبی روی بیش تر جلدهای سررسید عمل می کند ولی معمولاً برای جلدهای سلفونی و گالینگور از طلاکوبی سررسید استفاده می شود. برای طلاکوب نیاز به تهیه ی کلیشه 3 میلیمتری داریم.
کلیشه طلاکوبی چیست؟ یک قطعه فلز که معمولاً برای سررسید با قطر 3 میلی متر تولید می شود. ابتدا طرح روی ورق کلیشه برش خورده و سپس روی پایه ی آن متصل می شود. برای تهیه ی کلیشه باید تمامی متون و لوگوها با کیفیت بالا در نرم افزارهایی نظیر Corel Draw یا Illustrator اجرا شود. ضمن اینکه بهتر است از فونت ها و خطوط ضخیم استفاده شود تا نتیجه نهایی وضوح بیش تری داشته باشد.
2- داغکوب (داغی): همانند چاپ طلاکوب بوده با این تفاوت که در داغی از نوارهای رنگی استفاده نشده و کلیشه مستقیماً روی جلد سررسید کوبیده می شود (داغکوب) و اثر موارد درج شده روی کلیشه بر روی جلد درج می شود. از روش داغکوبی معمولاً برای سررسیدهای جلد چرمی، جلد ترمو و ارگانایزر استفاده می شود. کیفیت چرم روی جلد تاثیر زیادی در واضح بودن موارد حک شده بر روی جلد سررسید دارد.
3- لیزر: در چاپ لیزر نیازی به تهیه کلیشه نداشته و چاپ مستقیماً توسط اشعه ی لیزر بر روی جلد یا پلاک فلزی سررسید انجام می شود. دقت چاپ در این روش بیش تر بوده و امکان درج جزئیات بیش تری وجود دارد ولی هزینه تمام شده برای چاپ لیزر به مراتب از طلاکوبی و داغکوبی جلد بیش تر است؛ به همین جهت معمولاً برای تبلیغات روی سررسیدهای نفیس نظیر ارگانایزر از چاپ لیزر استفاده می شود.
4- جلد اختصاصی: در سفارشات با تیراژ بالا ( 500 به بالا ) جلد سررسید به طور اختصاصی طراحی شده، روی گلاسه چاپ می شود و پس از کشیدن سلفون مات یا براق روی آن و جلد سازی بر روی برگه های داخلی سررسید که از قبل چاپ شده صحافی می شود. در این روش همانطور که از توضیحات آن پیداست، سررسید با جلد سلفونی تولید می شود.

ب) انواع چاپ داخل سررسید:

1- لت گذاری ( صفحات رنگی داخل سررسید ): در این روش به تعداد نیاز مشتری برگه های تبلیغاتی گلاسه یا تحریر به صورت چهار رنگ چاپ می شود و بسته به نوع سفارش مشتری و تیراژ آن در صفحات ابتدایی سررسید، در ابتدای فصول یا انتهای سررسید درج و صحافی ( به اصطلاح لت چسبانی ) می شود.
2- ترام: در چاپ ترام لوگوی شرکت یا متون دلخواه به صورت کمرنگ و معمولاً با چاپ تکرنگ داخل صفحات سررسید چاپ می شود. چاپ ترام معمولاً روی داخلی های از قبل چاپ شده ی سررسید انجام می شود و زمان زیادی برای انجام آن نیاز است.
3- چاپ آستر بدرقه: به برگه ی ابتدایی سررسیدهای دوخت و فنری که داخلی سررسید توسط آن به جلد متصل شده است، آستر بدرقه می گویند و بنا به سفارش مشتری می توان در تیراژهای بالا آستر بدرقه را به طور اختصاصی با تبلیغات مشتری چاپ و صحافی کرد.
4- چسباندن لیبل: به دلیل هزینه بر بودن چاپ های داخل سررسید که ناشی از هزینه و زمانبر بودن صحافی می باشد در تیراژ کم می توان برای مشتریان لیبل ( برگه پشت چسب دار ) با محتوای تبلیغات شرکت مورد نظر چاپ و روی آستر بدرقه یا لت های سررسید چسباند.
5- چاپ روبان: روبان در سررسیدهای دوخت برای جدا کردن صفحات استفاده می شود و معمولاً ساده می باشد ولی بنا به نیاز مشتری می توان روبان اختصاصی چاپ و در سررسید قرار داد.
چاپ سررسید اختصاصی: در تیراژ 1000 و بالاتر، می توان صفحات داخلی سررسید، جلد، آستر بدرقه، لت و حتی روبان سررسید را بنا به نیاز مشتری طراحی و به صورت اختصاصی چاپ نمود. در این روش آزادی عمل بیش تری وجود داشته و هرنوع خدمات چاپ را می توان به کار برد.

حق تکثیر:
این مقاله به طور اختصاصی توسط بخش سالنامه گروه تبلیغاتی ریحان تنظیم شده و استفاده از آن در سایت ها و مجلات تنها با ذکر کامل نام و لینک گروه ریحان مجاز است.

دریافت PDF مقاله:
دانلود مقاله انواع چاپ سررسید تبلیغاتی

فروش ویژه سررسیدها، تقویم ها و هدایای تبلیغاتی 95:

» سررسید 95 ارزان قیمت